Wskaźniki personalne w branży motoryzacyjnej

Dodano: 19.12.2019

W ostatnich latach gospodarka rozwijała się niezwykle prężnie. Co chwilę pojawiały się nowe inwestycje i miejsca pracy, przy równoczesnym spadku bezrobocia. Był to również dobry czas dla branży Automotive. Na horyzoncie jednak widać nadchodzące spowolnienie gospodarcze, które szczególnie ma dotknąć właśnie sektor motoryzacyjny. Czynników jest wiele – możemy tutaj jednak wymienić widoczne problemy w niemieckiej gospodarce oraz mniejszy popyt na nowe samochody i restrykcyjne normy emisji spalin. Aby przetrwać nadchodzący czas, przedsiębiorstwa muszą się do niego jak najlepiej przygotować. Warto zacząć już dziś i zaznajomić się ze wskaźnikami personalnymi, które są kluczowe dla sprawnego funkcjonowania biznesu.

Raporty Płacowe 

W październiku 2019 roku firma manaHR opublikowała swoje najnowsze Raporty Placowe. Powstały one na podstawie danych zebranych z 761 firm z całej Polski. Informacje tam zawarte odzwierciedlają rzeczywistość, jako że pochodzą bezpośrednio z działów personalnych firm uczestniczących w badaniu. To daje możliwość, by porównać sytuację występującą w naszym przedsiębiorstwie ze średnią rynkową. 

Aby prezentowane dane jeszcze bardziej oddawały realną sytuację przedsiębiorstw, manaHR wydała również Motoryzacyjny Raport Płacowy. Jego wyniki oparte są o informacje pozyskane ze 128 firm (wśród nich: Adient Poland, Cooper Standard, Faurecia Automotive Polska, Hutchinson Poland, Kirchhoff Polska, Volkswagen Poznań). Na podstawie tych informacji chcemy się dziś zastanowić, jak obecnie wygląda sytuacja w branży motoryzacyjnej.

Podwyżki

Od lat obserwujemy stały wzrost wynagrodzeń we wszystkich branżach. W październiku 2016 roku średnie wynagrodzenie wynosiło 4 328 PLN brutto, teraz jest to już 5 213 PLN brutto. Wzrost wynagrodzenia wynosi średnio 5% rocznie. Jak tymczasem sytuacja przedstawia się w branży automotive? Tabela poniżej przedstawia średni procent podwyżki w firmach motoryzacyjnych.

Źródło: Analiza Podwyżek manaHR

Najwyższe podwyżki przyznano w 2018 i 2019 roku. Warto pochylić się jednak nad przyszłym rokiem, gdzie planowane podwyżki na ten moment są odrobinę niższe i wynoszą 5,2%. Wskaźnik ten może się jeszcze zmienić – proces planowania podwyżek jest bowiem inny niż w latach poprzednich. Wynika to ze wprowadzonych przez rząd zmian w prawie, które mają duży wpływ na działalność przedsiębiorstw. Przede wszystkim należy tutaj wspomnieć o większym niż zapowiedzianym wzroście płacy minimalnej. Również wprowadzenie Pracowniczych Planów Kapitałowych komplikuje sytuację – przedsiębiorstwa ciągle nie wiedzą, jak wielu pracowników pozostanie w programie, przez co nie są w stanie określić kwoty, którą muszą przeznaczyć na ten cel w budżecie. Widmo spowolnienia gospodarczego również może wpłynąć na zmniejszenie tego wyniku.

Absencja chorobowa

Dużym problemem dla firm zatrudniających pracowników blue collar zawsze pozostaje absencja chorobowa. Nie inaczej jest w przypadku branży motoryzacyjnej.

Źródło: Analiza Fluktuacji i Absencji w 2018 roku manaHR

Wskaźnik absencji ogólnej dla branży motoryzacyjnej wynosi 9,7% i jest o 1,6 punktu procentowego wyższy od danych ogólnobranżowych. Również w przypadku absencji pracowniczej z wyłączeniem tej powodowanej ciążą, urlopem macierzyńskim, ojcowskim, rodzicielskim i wychowawczym wyniki są wyższe w branży motoryzacyjnej.

Wyższa niż średnia absencja chorobowa może być spowodowana wieloma czynnikami. Jednym z nich na pewno mogą być trudne warunki oraz wyczerpująca fizycznie praca. Z drugiej jednak strony, tak samo jak w innych branżach, zdarzają się sytuacje, gdy pracownicy przedstawiają nieprawdziwe L4, które nie są spowodowane chorobą. Aby temu przeciwdziałać, firmy wprowadzają systemy motywacyjne, np. premie za 100% obecność. Może to jednak skutkować tym, że pracownicy którzy naprawdę są chorzy, przychodzą do pracy, by nie stracić dodatku. Choroba się rozprzestrzenia, czego wynikiem jest więcej osób niezdolnych do pracy. Takie rozwiązanie nie jest więc pozbawione wad w walce z wysokim wskaźnikiem absencji chorobowej. 

Średnie wynagrodzenia

Od lat w stałym tempie rośnie średnia krajowa oraz minimalne wynagrodzenie. W Polsce można więc żyć na coraz lepszym poziomie. Jak jednak na tym tyle wypada sektor motoryzacji? Czy warto swoje życie zawodowe związać właśnie z tą branżą? Do zestawienia wybraliśmy stanowiska z różnych działów i na różnych poziomach zarządzania, tak by móc realnie ocenić sytuację panującą w automotive.

źródło: Raport Płacowy Październik 2019 manaHR

Na trzech na cztery porównywanych przez manaHR stanowiskach zarobki w branży motoryzacyjnej są wyższe niż średnia ogólnobranżowa. Największa różnica występuje u Kierownika ds. Produkcji i wynosi ona 1729 PLN brutto, czyli około 15%. W przypadku Pakowacza i Księgowego różnica na korzyść motoryzacji to około 9%. Jedynie stanowisko Magazyniera jest słabiej opłacalne – w automotive zarobki są o około 3% niższe od średniej ogólnobranżowej.

Jak przetrwać gorszy czas?

Spowolnienie gospodarcze powoli dociera do naszego kraju. Potwierdzają to dane GUS – w drugim kwartale 2019 roku powstało 146,8 tysiąca nowych miejsc pracy. Wynik przestaje robić wrażenie, kiedy porównamy go z tym samym okresem 2018 roku, kiedy to utworzono o 21,1 tysiąca miejsc pracy więcej. Aby je przetrwać, warto zwrócić się w stronę swojego największego zasobu, bez którego nie byłoby produkcji, czyli pracownika. Równocześnie trzeba mieć na uwadze rosnące koszty personalne oraz kwestie budżetowe. Aby więc najlepiej zarządzić zatrudnionymi, swoje działania należy rozpocząć od analizy wskaźników personalnych w naszej organizacji i porównania ich ze średnią rynkową. Na podstawie wyciągniętych wniosków dobrym pomysłem jest stworzenie planu działania, który pozwoli utrzymać się firmie na powierzchni w przypadku spadku dochodów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *