SEO, product placement i content marketing – co mają wspólnego?

Dodano: 20.05.2015

Jednym z najnowszych trendów w promowaniu marek, idei, produktów czy usług jest content marketing. Hasło „content is king” wzięło się z przekonania, że wartościowe, unikalne i wciągające treści są dzisiaj kluczowym elementem skutecznej kampanii promocyjnej.

marketing

Content marketing został uznany przez specjalistów trendem roku już w 2014 (źródło: https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/59/content-marketing-definicja). Ale także w tym roku content marketing lub inaczejmarketing treści jest terminem wyjątkowo aktualnym. Jak stwierdzili autorzy raportu „Polski E-commerce w Google. Raport SEO 2014” z firmy LeadBullet, najbliższe miesiące mają przynieść owoce tym firmom, które już w ubiegłym roku zainwestowały w przygotowanie i wdrożenie kampanii content marketingowych.

SEO inne niż dawniej

SEO (search engine optimalization) oznacza pozycjonowanie stron WWW pod kątem wyszukiwarek. Do niedawna w dużej mierze procedura ta była oparta m.in. na takim doborze słów kluczowych (zarówno w treści strony, jak i w kodzie), by w maksymalnym stopniu były one skorelowane z hasłami wyszukiwanymi przez użytkowników (źródło: http://stronymalowane.pl/seo-optymalizacja/).

Zmiany w algorytmach Google spowodowały jednak, że w SEO sam dobór odpowiednich fraz już nie wystarczy. Konieczne są działania mające na celu tworzenie i zamieszczanie unikalnych, wyjątkowych (najlepiej nigdzie indziej niepublikowanych) treści (źródło: http://www.jakzarabiacwsieci.pl/blog/trendy-seo-w-2015/). Aktualne algorytmy Google premiują w wynikach wyszukiwania właśnie serwisy z takimi treściami. Najprostszym określeniem content marketingu będzie tworzenie, publikowanie i rozpowszechnianie unikalnych, wartościowych treści.

Marketing niejedno ma imię

Działania marketingowe przybierają różne formy, mniej lub bardziej jawnie promując konkretne produkty. Na przykład celem działań public relations jest głównie kreowanie wizerunku oraz korzystnych stosunków między promowanym podmiotem a określoną grupą odbiorców (np. dziennikarzy). Pod tym względem PR oraz content marketing są bardzo do siebie zbliżone, ponieważ zarówno w jednym, jak i w drugim przypadku chodzi o wykreowanie pozytywnego wizerunku, przyciągnięcie uwagi i związanie odbiorcy z konkretną marką lub firmą.

Jednym z bardziej interesujących działań marketingowych jest marketing szeptany (word of mouth marketing – WOMM). Według badań firmy Nielsen Group konsumenci bardziej wierzą opiniom i poleceniom od rodziny i przyjaciół niż zwykłej reklamie. Taki rodzaj rekomendacji jest skuteczny wobec 92% klientów (źródło: http://www.forbes.com/sites/kimberlywhitler/2014/07/17/why-word-of-mouth-marketing-is-the-most-important-social-media/). Co ciekawe, wielu specjalistów i pracowników działów marketingu uważa WOMM za genialną formę promocji (ponad 60% badanych). Ale jest ona na tyle trudna w skutecznym prowadzeniu, że jedynie 6% przyznaje, że strategie marketingu szeptanego wychodzą im poprawnie. W WOMM-ie bardzo duże znaczenie ma obecność w serwisach społecznościowych, a sztuka polega na tym, by dotrzeć z komunikatem bezpośrednio do 100 odbiorców, którzy z kolei przekażą promowaną ideę do kolejnych 10 000.

Niektórzy specjaliści zadają pytanie, czy wraz ze wzrostem popularności content marketingu odejdą do lamusa tradycyjne formy promocji, takie jak wszechobecny od dziesięcioleci w hollywoodzkich produkcjach product placement (PP). Spolszczony do „lokowania produktu” oznacza on po prostu występowanie konkretnego egzemplarza produktu w danej produkcji telewizyjnej, teatralnej czy filmowej (źródło: http://market.wzr.pl/kursy/product_placement/czym_jest_product_placement.html). Dlatego właśnie James Bond orzeźwia się piwem konkretnej marki, a przenośne komputery w filmach najczęściej są filmowane tak, by każdy mógł zobaczyć wizerunek nadgryzionego jabłka. O tym, jak ważny dla branży filmowej jest product placement, świadczy przykład filmu o Supermanie (Man of Steel), którego 160-milionowy budżet w 75 procentach był pokryty przychodami z product placement (źródło: http://www.guruinabottle.com/is-traditional-product-placement-dead-as-marketers-switch-to-content-marketing/).

Działania promocyjne w dobie internetu społecznościowego nie ograniczają się do jednego, konkretnego narzędzia czy strategii. Niekiedy w ramach jednej kampanii działania te przenikają się, uzupełniają i wzmacniają. Zmiana w odbiorze treści promocyjnych przez klientów (niechciane reklamy) spowodowała, że dzisiejsze treści marketingowe są znacznie bardziej wartościowe, ciekawsze i bardziej przydatne dla konsumentów niż zwyczajne reklamy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *