Pieczątki i wizytówki – co mówią o Tobie i twojej firmie?

Dodano: 09.06.2016

Na temat historii pieczątek, możliwości ich wykorzystania, a nawet sposobów samodzielnego projektowania mówiliśmy już wiele. Nie podejmowaliśmy jeszcze zagadnienia powiązania stempla z wizytówką, która podobnie jak pieczątka firmowa stanowi ważny element identyfikacji wizualnej przedsiębiorstwa. Jak przygotować wizytówkę, by razem z pieczątką stanowiły jedną, spójną całość? Czy jesteś świadomy tego jak wygląd tych elementów wpływa na odbiór firmy oraz co sposób przekazywania informacji mówi o tobie?

O wizytówkach słów kilka

Wizytówka, jak wiadomo to nic innego jak prostokątny kartonik, na którym znajdują się wszystkie niezbędne informacje na nasz temat oraz na temat prowadzonej przez nas działalności. Współcześnie wizytówka przyjęła charakter reklamowy. Wielu przedsiębiorców ma zawsze przynajmniej kilka sztuk przy sobie, by móc je rozdać potencjalnym kontrahentom czy klientom, gdy nadarzy się stosowna okazja.

Co ciekawe, wizytówkami posługiwali się już urzędnicy w XV wieku w Chinach. Pieczątka chińskiego urzędnika zawierała jego imię, nazwisko oraz nazwę zajmowanego stanowiska. We Francji wizytówki zyskały popularność za czasów Ludwika XIV. Początkowo były to pieczołowicie przygotowane, misternie rękodzieła, często zawierające podobiznę właścicieli. Pierwsza wersja drukowana wizytówki pojawiła się natomiast w Niemczech w XVIII wieku, by ostatecznie końcem XIX wieku przyjąć typowo reklamową funkcję.

Ze względu na wykorzystanie wizytówki można podzielić na:

  • służbowe – zawierające logo firmy, imię i nazwisko właściciela, nazwę stanowiska, dane kontaktowe, NIP oraz inne elementy dodatkowe, określające firmę
  • osobiste – zawierające imię i nazwisko właściciela, zawód, dane kontaktowe itp.
  • rodzinne – na których odnotowano imiona i nazwiska, ale bez adresu
  • łączone – stanowiące połączenie wizytówki służbowej z osobistą

Charakterystyczne cechy wizytówki

Rodzajów wizytówek jest równie dużo jak firm, które się nimi posługują. Wprawdzie nie wszystkie przedsiębiorstwa decydują się na wyrobienie własnej, jednak na ogół jest to dobra i równocześnie niedroga forma reklamy oraz zwiększenia prestiżu firmy. Przy pomocy wizytówki jej właściciel nie tylko przekazuje informacje za pomocą treści, ale znaczenie ma także typografia, kolor, rodzaj papieru, kształt czy nietypowe wykończenie. Wprawdzie najlepszym wyborem będzie zlecenie jej wykonania specjaliście, to warto jednak wiedzieć jakimi kryteriami się kierować.

wiz

Wizytówka oraz pieczątka – jak zestawić

Pieczątka i wizytówka to ważny element identyfikacji firmy. Warto więc choć przez chwilę zastanowić się nad ich wyglądem. Poniżej znajdziecie kilka przykładów wraz z opisem, jak Klienci postrzegają firmę analizując wyłącznie to jak wygląda jej wizytówka oraz pieczątka.

Przykład 1: logotyp na pierwszym planie

wiz1

Powyżej mamy przykład prostej, a przy tym nowoczesnej wizytówki. Uwagę przykuwa wyraźnie wyeksponowany logotyp, który intuicyjnie wywołuje skojarzenie z branżą właściciela takiej wizytówki, czyli z psim fryzjerstwem. Jeśli mamy w ten sposób przygotowaną wizytówkę to możemy się również pokusić o pieczątkę z dużym logo oraz nazwą pisaną tym samym fontem, co na wizytówce. Przy dużym logo lepiej jednak zrezygnować ze zbyt dużej ilości informacji i zostawić tylko dane kontaktowe. Jeśli mamy wizytówkę wykonaną w jednym z kolorów, w jakim dostępne są tusze do pieczątek to możemy go również dostosować na pieczątce. Dzięki temu otrzymamy spójną kolorystykę. Jeśli będzie to kolor niebieski to warto wiedzieć, że jest to barwa stabilizacji, wiedzy oraz prawdy.

Wizytówka nr 2 – ciekawy kształt

wiz2

Odbicie na wizytówce może mieć zbliżony kształt do tego, jaki widnieje na logotypie pieczątki. Dzięki temu będzie tworzyć spójną całość. Forma stempla może być mniej lub bardziej złożona – najważniejsze jest to, by działała na zasadzie skojarzeń. W tym wypadku trudno jest powiązać kolorystykę wizytówki oraz pieczątki i dlatego warto skupić się na typografii oraz na kształtach. Dodatkowo warto wiedzieć, że wybrane kolory kojarzą się bezpośrednio ze słodyczami (różowy) oraz wypiekami (brązowy). Cała forma wizytówki natomiast budzi skojarzenia z miłym, przytulnym miejscem, gdzie można kupić smaczne produkty.

Wizytówka nr 3 – wyszukany styl

wiz3

Jeśli zależy nam na tym, by nasza pieczątka służyła nie tylko do podbijania dokumentów, ale także stanowiła formę reklamy to możemy umieścić na niej eleganckie kształty, tak jak na powyższym przykładzie. W tym projekcie warto zwrócić uwagę na ciemny kształt, na którym został wyeksponowany numer telefonu. Dla fotografa kontakt telefoniczny jest bardzo ważny, dlatego też jego wyróżnienie w całej identyfikacji jest jak najbardziej uzasadnione. Wizytówki i pieczątki eleganckie są zazwyczaj proste i jednobarwne, dzięki czemu patrzący może zwrócić szczególną uwagę na ich typografię.

Wizytówka nr 4 – prostota wyrazu

wiz4

Jeśli zarówno nasza wizytówka jak i pozostała identyfikacja wizualna firmy jest prosta i nie zawiera wyraźnego logotypu czy specjalnych kształtów to możemy zamówić standardową pieczątkę zmieniając np. grubość fontu w różnych jej częściach. Warto kupić przykładowo zielony tusz, który będzie nawiązywał do kolorystyki firmowej. Można również dodać prostokąt, na którym znajdzie się np. adres czy numer telefonu, w zależności od tego czy ważniejsze jest to, by klient skontaktował się z nami czy też by osobiście odwiedził naszą firmę.

Wizytówka i pieczątka – zgrany duet

Wizytówki firmowe, podobnie jak pieczątki charakteryzują firmę jak i osobę, która się nimi posługuje. Klienci bardzo często zwracają uwagę na ich wygląd, dlatego powinny być dopracowane. Dobrze zaprojektowana wizytówka, biorąca pod uwagę specyfikę działalności przedsiębiorstwa sprawi, że klienci z łatwością zapamiętają nazwę, logotyp czy dane kontaktowe firmy.

Chcielibyście samodzielnie wykonać projekt własnej pieczątki i zlecić jej wykonanie, ale brakuje Wam czasu na korespondencję mailową czy osobistą wizytę w firmie, która zajmuje się ich przygotowaniem? Nic straconego. Teraz wszystkie czynności wykonacie online. Szybko i wygodnie zrobicie to na Stampler.pl. Dzięki wbudowanemu edytorowi, który znajduje się na stronie możecie zaprojektować własną pieczątkę i zlecić jej wykonanie profesjonalistom siedząc wygodnie w zaciszu własnego domu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *