Jak przekształcić przedsiębiorstwo w spółkę z o.o.?

Dodano: 01.05.2013

Z każdym rokiem coraz prostsze staje się przekształcanie własnej firmy w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

Aktualnie na rynku jest wiele firm jednoosobowych, w których to jedna osoba jest odpowiedzialna za każdą decyzję i ewentualne zadłużenia. To do niej wysyłane są wezwania sądowe i egzekucje komornicze. To często zbyt wiele obowiązków i zbyt duże obciążenie. Dlatego też wielu przedsiębiorców podejmuje decyzję o zmianie swojej firmy w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Wybór ten niesie ze sobą wiele zalet, ponieważ od chwili przekształcenia bezpieczny staje się kapitał prywatny właściciela, a pod ostrzałem komornika zostaje jedynie dobro wspólne spółki.

Jeszcze w 2011 przedsiębiorca miał o wiele mniejsze pole manewru. Mógł wskazać jedną z trzech form przekształcenia. Wyglądają one następująco:

– zamknięcie obecnej działalności gospodarczej i wpis spółki oraz wniesienie całego wkładu,

– sprzedaż przedsiębiorstwa na rzecz spółki,

– wzięcie obecnego przedsiębiorstwa jako majątek niefinansowy i przekazanie go na rzecz spółki.

 

Wcześniej wymienione sposoby były dość słabe i niosły ze sobą poważne komplikacje podatkowe. Co ważne większość umów podpisywanych na przedsiębiorstwo traciło ważność i partnerzy biznesowi musieli podpisywać je ponownie. Całe szczęście rozpoczęto nowelizacje w Kodeksie spółek handlowych, które banalizują całą procedurę.

Sam proces przekształcenia firmy zmusza do wypełnienia ważnych formalności, przede wszystkim:

– wykonanie profesjonalnego biznesplanu z dodaniem orzeczenia biegłego inspektora,

– uzupełnienie dokumentów poświadczających chęć przekształcenia firmy,

– wykreowanie ciała zarządzającego, udziałów, pracowników,

– spisanie statusu spółki,

– rejestracja nowej spółki i wypisanie dotychczasowego przedsiębiorstwa ze spisu,

– wpis do KRS i Monitora Sądowego i Gospodarczego (koszt: 1 tys. zł).

 

Dodatkowo trzeba ustalić wartość rynkową własności spółki, dopracować projekt przekształcenia i załączyć sprawozdanie finansowe. Wszystkie te dokumenty zostaną drobiazgowo zweryfikowane przez powołaną do tego osobę. Koszt wynajęcia takiej osoby jest zróżnicowany, bowiem zależy od wielu kwestii, co najważniejsze wycena wartości spółki, materiałów, maszyn, itd. Średnio waha się od 2 do 5 tys. zł.

Co więcej należy zgłosić się do notariusza (dodatkowe koszty) i zlecić zapisanie planu, oświadczenia oraz statusu w postaci aktu notarialnego. Trzeba doliczyć koszty spisania takowej umowy – mniej więcej 0,5% wkładu spółki).

Abstrahując od wielu dokumentacji i godzin spędzonych w urzędach powinno skupić się na korzyściach i atutach związanych z ewolucją firmy w spółkę. Warto pochylić się nad najważniejszymi:

+ nabycie praw, przykładowo do budynków lub urządzeń będących wcześniej pod opieką przedsiębiorstwa, dodatkowo przeniesienie wszelkich zezwoleń firmowych na spółkę,

+ wszystkie kredyty i odsetki będą pobierane tylko i wyłącznie z majątku spółki, dobra osobiste [wspólników|udziałowców pozostaną nienaruszone.

Jedynym minusem jest konieczność opłacania podatku od zysków oraz od wspólników. Można starać się unikać tego typu opłat, ale zwykle nie da się tego uczynić.

Należy mieć świadomość, że stare zadłużenia, zaciągnięte jeszcze w czasach prowadzenia działalności gospodarczej nadal będą egzekwowane. Wedle polskiego prawa obowiązuje trzyletni termin odpowiedzialności za wszelkie decyzje podjęte w przeszłości, a także za wszystkie długi i odsetki. Podobna procedura obowiązuje w przypadku niedopełnienia zobowiązań podatkowych.

 

Justyna Błahut
www.Bweek.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *