Internauci na tropie manipulacji

Dodano: 03.11.2014

Ponad połowa internautów ma świadomość tego, że wiele firm prowadzi działania z zakresu marketingu szeptanego, co oznacza m.in., że dyskusje pod różnymi artykułami czy fora internetowe są zmanipulowane. Najbardziej podatne na takie manipulacje są w opinii internautów porównywarki cenowe, w których pojawiają się opinie o produktach. Manipulacja, zdaniem internautów, dotyczy również w dużej mierze kwestii politycznych – wynika z badania ARC Rynek i Opinia.

Użytkownicy Internetu stosunkowo nieufnie traktują wypowiedzi pojawiające się w sieci. Tylko co piąty uważa, że wypowiedzi internautów są zgodne z ich rzeczywistymi przekonaniami i nie są zmanipulowane.

Czy uważa Pan/ Pani, że część wypowiedzi pojawiających się na forach internetowych i w komentarzach zamieszczanych w Internecie jest zmanipulowana, tj. pisana przez osoby specjalnie do tego wynajęte?

1

Źródło: ARC Rynek i Opinia, badanie CAWI na panelu internetowym e-panel, N=400, 1-3 X 2014 r.

Zdecydowanie najbardziej podatne, zdaniem Internautów, na manipulację są opinie na temat produktów zamieszczane w porównywarkach cenowych, jak również komentarze dotyczące polityki – zarówno polskiej jak i zagranicznej – zwłaszcza w sytuacji konfliktu. Internauci nie ufają również forom fanów poszczególnych marek samochodowych.

Czy Pan/i osobiście spotkał się w którymś z poniższych tematów z opiniami zamieszczanymi w Internecie, co do których przypuszczał/a Pan/i, że są zmanipulowane (pisane przez wynajęte osoby, a nie przez zwykłych ludzi)?

2

Źródło: ARC Rynek i Opinia, badanie CAWI na panelu internetowym e-panel, N=400, 1-3 X 2014 r.

„W dobie słabnącej wiarygodności klasycznej komunikacji marketingowej na znaczeniu zyskują alternatywne kanały komunikacji, tzw. elektroniczna komunikacja nieformalna – z ang. eWOM. Konsumenci w coraz większym stopniu kierują się opiniami innych osób przy kształtowaniu swoich opinii na różnego rodzaju tematy. Podstawowym warunkiem skuteczności tego typu komunikacji jest zaufanie, a nasze badanie pokazuje, że duża część konsumentów trafnie identyfikują próby manipulowania komunikacją w sieci przez podstawione osoby, czyli tzw. trolli. W związku z tym konieczna wydaje się zmiana podejścia firm chcących wykorzystywać taką komunikację w kierunku zwiększenia jej wiarygodności” -mówi dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.

 

ARC Rynek i Opinia

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *