Instrukcja obsługi międzynarodowego e-sklepu

Dodano: 30.10.2015

Polska branża e-commerce na rodzimym rynku radzi sobie bardzo dobrze. Handlowcy potrafią zadbać zarówno o wygląd własnych witryn, funkcjonalność strony internetowej, jak i przystępne metody płatności, czy przesyłek oraz wszechstronną promocję. Nieco gorzej wygląda kwestia sprzedaży zagranicznej.

instrukcja obsługi międzynarodowego e-sklepu

Pierwsza bariera już przełamana

O 40% wzrosła sprzedaż polskich handlowców na portalu eBay po zunifikowaniu prawa konsumenckiego. To milowy krok, który pozwolił zagranicznym klientom zaufać naszym e-sklepom. Dlaczego? Nie muszą już obawiać się podchwytliwych zapisów w regulaminach sklepów, mogą liczyć na standardowe terminy odstąpienia od umowy, zwrotu towaru, czy określony czas przesyłki.

To, czy dalej będzie wzrastał handel z zagranicą zależy już tylko od sprzedawców i tego, jak przystosują swoje e-sklepy do wejścia na obcy rynek.

Kilka mitów, które skutecznie hamują sprzedaż

Przetłumaczenie opisów produktów na jeden z popularnych w Europie języków wystarczy, by zagraniczny klient poradził sobie z zakupem. To raczej nasze pobożne życzenie. Często wiąże się z ograniczonymi możliwościami własnymi, co do przetłumaczenia opisów na język, którym na co dzień posługuje się klient (np. francuski, czeski, szwedzki). Efektywnie działające e-sklepy międzynarodowe nie tylko tłumaczą opisy na język docelowego klienta, ale również udostępniają w tym języku całą witrynę sklepową i obsługę on-line. Niegdyś popularne opcje wyboru języka obsługi sklepu, które zaznaczało się tuż po wejściu na stronę sklepu, obecnie zastępuje się automatycznym rozpoznawaniem adresu IP i dostosowywaniem języka obsługi do potrzeb użytkownika, z pominięciem tego jednego dodatkowego kliknięcia myszką.

Klient poczeka cierpliwie na dostawę, wszak wie, że kupił towar za granicą. Na takie założenia mogą sobie pozwolić dostawcy towarów niszowych, czy bardzo luksusowych, rzadko dostępnych. Przyjmując, że większość sklepów oferuje towar zbliżony do tego, co proponuje liczna konkurencja, trzeba się liczyć z tym, że klient wybierze nawet droższego dostawcę, jeśli będzie on oferował szybszą przesyłkę towaru.

Przesyłki za granicę muszą dużo kosztować. Temat przesyłek jest o tyle trudny, że kurierzy na polskim rynku nie rozpieszczają swoich klientów. Opłaty są istotnie wysokie, a koszt ich zwiększa się wraz z rozmiarami przesyłki. Często przesłanie towaru jest niemożliwe ze względu na jego niestandardowe gabaryty. Sprzedawcy sami z trudem godzą się z tym faktem, trudno spodziewać się, żeby zrozumiał to zagraniczny klient. Istnieją jednak alternatywne rozwiązania, np. proponowane przez pl, która wspiera e-sklepy m.in. w trudnych kwestiach związanych z wysyłką wielkogabarytowych towarów lub transporcie związanym z serwisem posprzedażowym.

Najlepsza metoda płatności to karta płatnicza. Oferowanie ograniczonego wyboru metod płatności to kolejna bolączka zwłaszcza początkujących sprzedawców. Zadaniem e-sklepu jest udostępnienie maksymalnie wysokiej liczby metod płatności, począwszy od przelewu, przez karty kredytowe, portfele elektroniczne, po płatność za pobraniem. Kolejnym mitem w tej tematyce jest przekonanie, że nie można płatności przelewem, czy za pobraniem zaoferować klientom zagranicznym. Takie rozwiązania są możliwe, lecz trzeba skorzystać z niekonwencjonalnych rozwiązań, które niekiedy wymagają trochę poświęcenia.

Euro to uniwersalna waluta w sprzedaży zagranicznej. To najpopularniejsza waluta w handlu z Europą, lecz nie jedyna. Niektóre kraje, podobnie jak Polska nadal rozlicza się w walucie krajowej. Dla części klientów sklep z cenami wyłącznie w Euro jest mało zachęcający, gdyż zakupy wiążą się z dodatkowym kosztem – wymiany walut. Kierunkując sprzedaż na konkretne rynki warto przygotować optymalne dla klientów rozwiązania, np. otwarcie konta walutowego w określonej walucie, czy nawet (o ile zezwoli na to bank) otwarcie konta bankowego w kraju, do którego kierowana jest sprzedaż. Takie działanie będzie się wiązało z przejęciem kosztów przewalutowania, lecz w ostatecznym rozrachunku może być opłacalne. Inną drogą jest korzystanie z propozycji, którą w swojej ofercie ma firma pl, umożliwiające przyjmowanie płatności za pobraniem również od klientów zagranicznych.

Skuteczne działanie

Kluczem do efektywnej sprzedaży za granicę jest wieloaspektowe przygotowanie sklepu internetowego do obsługi zagranicznego klienta. Celem tego działania musi być zniwelowanie wszelkich przewidywalnych przeszkód, które zniechęcą go do dokonania zakupów. W opracowywaniu strategii i realizacji poszczególnych jej etapów polski sprzedawca nie pozostaje sam. Coraz liczniejsze są firmy wspomagające wejście na międzynarodowe rynki i funkcjonowanie na nich. Jedną z nich jest NoweKolory.pl – doświadczeni handlowcy, którzy każde rozwiązanie na konkretnych rynkach opracowali i sprawdzili prowadząc własną działalność sprzedażową. Choć pomoc zewnętrzna zawsze wiąże się z kosztami to powinny być one traktowane jako udana inwestycja, która pomoże nie tylko ustrzec się od błędów, czy wdrożyć niedostępne gdzie indziej rozwiązania, ale również przeznaczyć swój własny zaoszczędzony czas na działania prowadzące do intensyfikacji sprzedaży.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *